Agora Mobile -
28 octombrie 2020 Autentificare

Soluții IT disruptive

Rotunjanu Bogdan | 8 Jun 2016

Interviu cu Bogdan Rotunjanu, IT Director la Orange România.

IT Trends: Cum poate Orange să ajute organizațiile să facă o tranziție cât mai lină și lipsită de probleme de la o infrastructură fizică, la o infrastructură digitală?

Bogdan Rotunjanu: În ultimii 5 ani, tehnologiile digitale au cunoscut o evoluție tot mai accelerată, în prezent ajungând să fie prezente în orice tip de afacere.

Ne referim la comerțul cu amănuntul, în care comenzile se fac prin aplicații web sau mobile, sau la producția agricolă, unde lucrul pe câmp este monitorizat prin sisteme de navigație sau drone, iar utilizarea apei și a fertilizatorilor este optimizată prin senzori și sisteme automate. Exemplele pot continua cu industriile prelucratoare în care își fac loc tot mai mult roboții, sistemele de automatizare a proceselor de lucru și sistemele integrate de management și cu domeniile care se bazează extensiv pe comunicarea permanentă prin intermediul sistemelor IT&C sau pe analiza datelor. În toate aceste instanțe, tehnologiile digitale sunt catalizatorul care ajută organizațiile să devină mai rapide, mai eficiente, mai agile, capabile să raspundă cerințelor pieței și presiunii concurenței și să se diferențieze.

Se vorbește tot mai mult despre a 4-a revoluție industrială, cea care va modifica radical modul în care trăim, lucrăm și relaționăm ca societate.

Orange este un promotor activ al tehnologiilor digitale prin inovațiile și investițiile constante în soluții avansate de comunicații și IT care să anticipeze nevoile clienților noștri și problemele cu care se vor confrunta în tranziția către „organizația digitală”. Pentru a avea o tranziție lină, companiile trebuie să aibă în vedere câteva aspecte esențiale: controlul costurilor necesare investițiilor în infrastructură, consolidarea sistemelor pentru o administrare eficientă și un control riguros și, nu în ultimul rând, asigurarea sistemelor de securitate fizică și digitală care să prevină riscurile create de canalele tot mai diverse de comunicare.

Prin soluțiile pe care noi le oferim, căutăm să sprijinim organizațiile cu care lucrăm în toate aceste aspecte esențiale.

Virtualizarea infrastructurii și utilizarea tehnologiilor cloud permit companiilor să beneficieze de cele mai noi soluții, fără nevoia unor investiții semnificative. Ele pot să scaleze rapid resursele aflate la dispoziția lor, atât în cazurile în care business-ul crește sau se extinde teritorial, cât și în cazul în care piața se contractă și resursele respective nu mai sunt necesare. Soluțiile noastre acoperă un spectru larg de infrastructură, de la centrale telefonice în cloud prin serviciul Business One Voice, infrastructură IT virtuală (computing, storage) prin serviciul Business Flexible Computing, conectivitate în mișcare sau la sediu prin serviciile 4G sau Business Wi-Fi, până la dezvoltarea și utilizarea de aplicații în cloud, precum suita Office365. În acest fel, prin tehnologiile testate ce se dovedesc a fi ușor și rapid de integrat unele cu altele, clienții primesc confirmarea că infrastructura poate fi consolidată și migrată fără riscuri.

ITT: Ce oferă Orange sub denumirea de Flexible Computing? Care sunt avantajele?

B.R.: Business Flexible Computing este un serviciu prin care oferim infrastructură IT în cloud. Serverele oricărei organizații, fie că vorbim de servere principale sau de backup, servere de producție sau de testare, pot fi virtualizate. Odată achiziționat serviciul, clienții își pot seta imediat, prin intermediul unei platforme securizate web, configurația hardware necesară - spațiul de stocare, numărul de procesoare și memorie RAM, și pot trece direct la implementarea proiectului.

Avantajele de partea clientului sunt multiple. În primul rând, nu mai trebuie să investească în infrastructură. Aici, ne referim nu doar la costul serverelor, care în sine poate fi extrem de ridicat în cazul unor echipamente avansate, ci de tot ce înseamnă asigurarea unor condiții optime de operare - conexiune redundantă de mare capacitate și cu latențe reduse, condiții de găzduire cu temperatură scăzută, alimentare în condiții optime cu energie electrică, cu protecție împotriva incendiului, inundațiilor, a cutremurelor sau efracției, asigurarea backup-ului și a scenariilor de mirroring. Amenajarea unui astfel de spațiu poate costa sute de mii de euro, buget pe care clienții care aleg soluțiile de colocare sau virtualizare îl economisesc. Serverele virtuale oferite de Orange prin serviciul Business Flexible Computing sunt găzduite în centrele de date Orange din București și Cluj-Napoca, asigură standarde de securitate Tier 3 și sunt redundante teritorial.

Un alt avantaj este cel al timpului de implementare al unui proiect. Rezervarea de resurse și configurarea unui server se realizează imediat chiar de la sediul clientului, prin intermediul unei interfețe web, iar proiectele IT pot fi demarate fără întârziere. Flexibilitatea și scalabilitatea soluției sunt, de asemenea, un diferențiator. Resursele pot fi scalate în funcție de nevoi, iar costurile sunt aplicate doar pe intervalul de timp în care acestea sunt utilizate. Serverele pot fi utilizate pentru orice tip de aplicații, de la stocare, la e-mail, computing sau testare.

Securitatea este un alt aspect cheie. Dincolo de elementele de securitate fizică necesare bunei operări a unor servere, securitatea cibernetică este critică. Flexible Computing se integrează perfect cu serviciile noastre de transfer de date securizat IP-VPN sau Dedicated Internet Access și cu suita de servicii de securitatea datelor Business Internet Security.

ITT: Ce control (și cum) mai au clienții asupra soluțiilor, în acest caz?

B.R.: Aceasta este o întrebare pe care mulți clienți și-o pun înainte de alegerea unei soluții bazate pe cloud. Ei simt că dețin informațiile stocate local și pot controla mai eficient un server fizic pe care îl văd și îl operează într-o cameră tehnică a propriei clădiri sau că sunt mai protejați de intruziuni sau atacuri din exterior. Studiile arată, însă, contrariul - multe companii din România nu sunt pregatite tehnologic să facă față riscurilor cibernetice.

La Orange, înțelegem importanța securitatii și confidențialității informațiilor și asigurăm clienții de cele mai înalte standarde și protocoale. Ca organizație, suntem certificați ISO 27001 - sistem de management pentru securitatea informației, iar în privința securității cibernetice punem la dispoziția clienților cele mai avansate tehnologii de protecție la nivelul stocării, conexiunilor și terminalelor fixe și mobile.

În privința alocării resurselor și a costurilor, aceasta se face transparent, clientul având acces la un „tablou de bord” în care își vizualizează resursele, gradul de utilizare și costurile aferente. Având în vedere abordarea comercială de a plăti doar pentru resursele folosite, controlul clientului este total.

ITT: Avantajele pentru un IMM la început de drum sunt clare. Cum se întâmplă lucrurile însă în cazul unei companii care are deja o infrastructură și soluții proprii dar care vrea să treacă la o infrastructură de cloud hibrid? Oferiți deja o gamă importantă de soluții de la principalii furnizori. Alegerea unei soluții poate fi făcută doar din oferta existentă? Poate clientul veni și cu alte propuneri?

B.R.: Serviciile Orange se adresează oricărei companii, indiferent de industrie sau dimensiune. Întotdeauna, în discuțiile cu clienții noștri, pornim de la obiectivele și nevoile lor de business și căutăm, de fiecare dată, să-i ajutăm cu tehnologiile potrivite. În cazul clienților mari, unde infrastructura IT&C joacă un rol cheie în procesele de lucru și unde deja există investiții semnificative, vorbim despre soluții personalizate. Echipe dedicate de consultanți în tehnologie și optimizarea proceselor de lucru îi ajută pe clienți să identifice care sunt tehnologiile necesare pentru atingere obiectivelor, dacă ele sunt disponibile deja în portofoliul nostru de servicii sau dacă este necesară integrarea cu serviciile unui partener. Planul de implementare și migrare către noua soluție se realizează împreună cu clientul. Astfel, analizăm împreună variantele tehnologice disponibile și alegem cea mai bună cale. Sunt situații în care soluția personalizată poate presupune și găzduirea fizică a echipamentelor existente ale clientului în centrele de date Orange, la care se adaugă extinderea resurselor sau backup-ul pe infrastructura noastră virtuală. Pentru soluțiile personalizate, punem la dispoziția companiilor client manageri de proiect care să-i asiste în acest proces.

De asemenea, avem acces la resursele de cercetare și dezvoltare de la nivel internațional, Grupul Orange având peste 5.000 de cercetători ce activează în 18 laboratoare în întreaga lume. În plus, am creat un ecosistem puternic de parteneri la nivel global, regional și local care ne ajută să oferim răspunsul adaptat așteptărilor clienților.

ITT: Există o dimensiune optimă sau una maximă a unei organizații care ar putea apela la serviciile de business Orange? Detaliați.

B.R.: Serviciile noastre se adresează oricărei nevoi de business, oricât de simplă sau complexă ar fi ea. Companiile mici ce pornesc de la 1 angajat au la dispoziție o suită largă de dispozitive și abonamentele de servicii mobile și fixe care să-i ajute în activitatea de zi cu zi. Companiile medii de până în 50 de angajați găsesc răspuns la nevoile lor de dezvoltare, eficientizare, diferențiere, mobilizare sau relaționare cu clienții în soluții de afaceri bazate pe tehnologiile noastre digitale. Companiile mari au acces la tot ecosistemul de soluții Orange și ale partenerilor noștri.

ITT: Ce este Business One Voice și cui se adresează?

B.R.: Business One Voice este o soluție de voce convergentă fix-mobil oferită în cloud, găzduită și administrată de Orange, prin care este asigurată unificarea completă a serviciilor de voce mobilă și voce fixă. Ea se adresează oricărei companii ce utilizează vocea mobilă și fixă în relația cu partenerii și clienții lor, indiferent de obiectul de activitate, dimensiune, număr de locații sau de angajați. Serviciul poate fi scalat pentru cele mai variate tipuri de spații - de la sediile centrale, la cele de training sau sucursale, poate să integreze tehnologii variate (IP, SIP analog sau TDM) și să permită managementul rapid și eficient al unui număr oricât de mare de utilizatori, indiferent de complexitatea ierarhiilor și de numărul de profiluri de utilizatori.

Ceea ce face acest serviciu unic este faptul că nu mai este necesară achiziționarea de centrale telefonice în sediile clientului, administrarea funcționalităților fiind facută de la distanță, printr-o platformă de administrare web. Nu mai există costuri de mentenanță, costuri cu piesele de schimb, costuri de actualizare a softurilor sau de administrare a centralelor. Configurarea și utilizarea serviciului este extrem de facilă, fără a necesita nicio pregătire tehnică. Aceasta poate include chiar și funcționalități avansate precum IVR (raspuns vocal interactiv), hunt group convergent (redirecționarea apelului către alte numere fixe sau mobile, după un scenariu pre-definit) putând fi definite de către un angajat al companiei. Vorbim, practic, de o soluție ce virtualizează centralele telefonice și platformele de IVR, permițând managementul unificat al resurselor de numerotație fixă și mobilă peste orice tehnologie de transport.

ITT: Ce servicii de securitate oferiți sub denumirea de Business Internet Security? Ce pachete sunt disponibile? Puteți asigura securitatea și pentru echipamente/soluții aflate on premises? Se poate vorbi despre Security as a Service? Ce SLA oferiți? Puteți oferi și o asigurare pentru pierderi provocate din motive de securitate? Cum depășiți reticența clienților de a-și "preda" problemele de securitate către un terț?

B.R.: Business Internet Security este un serviciu prin care companiile din România își pot securiza conexiunile la Internet și își pot proteja datele de atacuri și intruziuni externe. Serviciul oferă control asupra utilizării și permite limitarea sau blocarea accesului angajaților către anumite tipuri de conținut, site-uri sau aplicații. De asemenea, asigură administratorilor de rețea vizibilitate asupra persoanelor și modului în care utilizează conexiunea de Internet. Arhitectura bazată pe noua generație de firewall și construită în parteneriat cu Fortinet și Ampec detectează în timp real și previne încercările de intruziune, scanează și blochează virușii, detectează și blochează mailurile spam, protejând instantaneu atât toate calculatoarele din rețea cât și dispozitivele mobile ce utilizează Internetul.

Business Internet Security este oferit ca serviciu, folosește infrastructura Orange și nu necesită instalarea unor echipamente dedicate la sediul companiei. Traficul este monitorizat și scanat în profunzime de semnături malițioase în tranzitul prin rețeaua Orange și ajunge în rețeaua clientului deja filtrat. În acest fel, companiile beneficiază de o putere de procesare superioară a datelor, altfel costisitoare, precum și de creșterea securității și a productivității, la un cost semnificativ redus față de soluțiile clasice.

Combinarea experienței locale și a expertizei internaționale a Orange, Fortinet și Ampec, conferă siguranță clienților noștri în ceea ce privește siguranța conexiunilor lor la internet. Serviciul oferă SLA cu disponibilitate de 99.5% și un timp de intervenție de 6 ore în cazul incidentelor majore.

ITT: Ce alte soluții oferiți în gama business? Ce alte soluții veți oferi în viitorul apropiat?

B.R.: În calitate de promotor al transformării afacerilor prin tehnologiile digitale, Orange va continua să își dezvolte portofoliul de servicii fixe și mobile astfel încât să asiguram soluții integrate pentru cât mai multe dintre cerințele de business ale clienților noștri.

Având la dispoziție cea mai extinsă și performantă rețea de date mobile din România, vom continua să dezvoltăm soluțiile de colaborare și mobilitate a afacerii și, în calitate de Microsoft Cloud Solution Provider Partner Tier 1, vom adăuga la suita de aplicații Office365 pe care le oferim cu noi servicii Microsoft, precum Azure, Dynamics CRM, Visio, Enterprise Mobility Suite sau Project.

Serviciul Business Wi-Fi, prin care oferim conectivitate mobilă de mare viteză în sediile companiilor și în spațiile publice va fi extins cu o componentă specializată pentru transportul în comun, deja existând implementări cu firme de transport în mari orașe din țară.

Nu în ultimul rând, vom dezvolta portofoliul de servicii de securitate cibernetică pentru a adapta tehnologiile și expertiza internațională la realitățile de business locale. În acest scop, am deschis în România un Centru Operațional de Securitate Cibernetică ce monitorizează riscurile cu care se confruntă clienții noștri și care actualizează, în timp real, politicile de securitate.

Cea mai recentă conferinţă Agora

12 decembrie 2017

Data Centers & IT Infrastructure Management

Data Centers & IT Infrastructure Management

Viitorul este în cloud, mobil și social. Fenomenul Internet of Things devine și el realitate. În 2020 pe glob vor exista 50 de miliarde de dispozitive, care vor produce 35 zettabytes de [...]

Cea mai recentă conferinţă Agora

12 decembrie 2017

Data Centers & IT Infrastructure Management

Data Centers & IT Infrastructure Management

Viitorul este în cloud, mobil și social. Fenomenul Internet of Things devine și el realitate. În 2020 pe glob vor exista 50 de miliarde de dispozitive, care vor produce 35 zettabytes de [...]

Cursurile Agora

Alege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferinta
  • Unde: București
  • Când: în curând
  • Info: 2 zile
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 1 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 1 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora