Agora Mobile -
28 octombrie 2020 Autentificare

Luxoft România – soluții software performante pentru automobilele viitorului

Moțoc Alexandru | 2 Jun 2016

Interviu cu Alexandru Moțoc, Site Manager, Automotive LOB, Luxoft România. Luxoft România este centru de livrare al Luxoft, companie multinațională cu centrul operațiunilor în Zug, Elveția, listată la Bursa de Valori New York.

La sfârșitul lui 2015 Luxoft România avea 450 de specialiști IT care dezvoltau proiecte pentru industria automotive. Acestora li se vor adăuga alți 100 de specialiști IT în 2016. Ce fel de proiecte dezvoltă Luxoft în domeniul auto?

Luxoft România derulează în prezent mai multe proiecte în zona IVI (in-vehicle infotainment)/HMI cu furnizori Tier 1 pentru companii producătoare de echipament original (OEM). Într-un final, soluțiile noastre ajung să fie folosite de branduri auto recunoscute la nivel global.

Divizia Auto a Luxoft România dezvoltă software pentru sistemele de infotainment, care se regăsesc în echipamentele mașinilor moderne de azi. Echipa de ingineri români lucrează, încă din 2011, la crearea de funcționalități telematice și multimedia performante ce acoperă o gamă diversificată de funcții. Vorbim aici de funcționalități precum facilitarea accesului la sistemele de siguranță sau interacțiunea cu dispozitive audio și de navigație avansate.

Automobilul a ajuns să fie cel mai sofisticat calculator, integrând sisteme pentru infotainment, conducere autonomă, telemetrie, servicii financiare etc. Ce fel de soluții oferiți pe fiecare dintre aceste segmente? Cum le integrați?

Serviciile noastre constau în dezvoltarea de software personalizat, testare și inginerie de produs și consultanță tehnologică. Soluțiile Luxoft se bazează pe platforme și soluții proprietare precum:

-Populus este un lanț de instrumente care permite proiectarea rapidă și rentabilă a soluțiilor de design HMI, dezvoltarea HMI și de interfețe auto pentru sisteme integrate distribuite. Acest produs contribuie la reducerea costurilor și a timpului în procesul de producție a interfețelor HMI.

-Teora este o platformă software prin care Luxoft dezvoltă sisteme de implementare HMI accesibile și atractive. Teora este rezultatul know how-ului Luxoft care facilitează dezvoltarea de proiecte în zona HMI și UX, prin care clienții noștri obțin economii substanțiale de timp în procesele de producție.

Pe măsură ce tot mai multe elemente ale mașinilor sunt definite de componenta software, cererea este din ce în ce mai legată de oportunitățile și soluțiile bazate pe tehnologiile integrate. Ne referim aici la funcții pentru sistemele de infotainment, conducere autonomă, telemetrie, servicii financiare care asigură o mai bună interacțiune om-mașină. Luxoft România creează astfel de funcționalități pentru clienți globali. De exemplu, echipa de ingineri români dezvoltă software pentru sistemele embedded care asigură conectivitatea sistemului de sunet cu telefonul, speech recognition, afișaj performant pe panourile de bord, funcționarea sistemelor de navigație, dar și alte elemente de entertainment în interiorul mașinii.

Echipa noastră de specialiști a fost implicată și în dezvoltarea de sisteme telematice ce se regăsesc în prezent la nivelul mașinilor produse de către cei mai importanți OEMs. Un proiect de acest gen a fost dezvoltat de la zero în centrul de livrare din București. Cutiile telematice nu sunt o noutate pe piața de profil, însă noi am venit cu o serie de funcții adiacente, care îmbunătățesc performanța acestor dispozitive. O astfel de funcționalitate permite diagnoza remote a stării mașinii înainte ca aceasta să ajungă efectiv în service.

Cât de repede vom vedea vehicule autonome pe șoselele din toată lumea? Va dispărea conducerea manuală? Vor mai exista automobile personale sau vom utiliza servicii de tip ride sharing?

Industria automotive a intrat deja în era șofatului autonom și a sistemelor ADAS în care fiecare componentă a vehiculelor joacă roluri esențiale pentru siguranța, securitatea, îmbunătățirea experienței pasagerilor în interiorul mașinii. Sistemele care vor face parte din viitoarea maşină autonomă au început să fie implementate nu doar pe maşinile premium, ci şi pe cele din segmentul low-budget. Va mai trece însă un timp până când șoselele din toată lumea să fie circulate exclusiv de astfel de mașini inteligente și interconectate care se vor conduce singure.

Domeniul auto nu a ajuns la saturație, de aceea există loc de creștere. În prezent, 6% dintre mașinile noi au aceste sisteme, iar tendințele arată clar că ne îndreptăm spre adoptarea șofatului autonom și a realității augmentate. Soluții precum Head Up Display pe tot parbrizul (HUD cu realitate augmentată) vor deveni tot mai prezente. Rezumând, mașina viitorului va fi complet digitalizată și conectată la Internet.

În cazul producerii unui accident cine va fi responsabil - producătorul mașinii, asiguratorul, proprietarul? În cât timp estimați că va apărea o legislație adaptată noilor paradigme?

În momentul de faţă miza industriei auto o reprezintă reducerea substanțială a incidentelor rutiere, ideal spre zero. Tot mai mulți producători de automobile s-au înscris în cursa pentru dezvoltarea de echipamente sigure, care au la bază software performant. Progresele sunt vizibile, dovadă funcționalitățile avansate de siguranță activă din mașinile zilelor noastre. Anumite vehicule prezente pe șosele sunt dotate deja cu sisteme care le permit să vireze, să accelereze şi să frâneze singure. Revoluționarea șofatului, odată cu introducerea primelor autoturisme care se conduc singure ridică, însă, și probleme de natură legislativă.

Răspunsul la întrebarea “cine va fi vinovat în cazul unui accident al mașinii care se conduce singură” este subiectul unor dezbateri intense. Deocamdată, dezbaterea este deschisă și nu putem estima cât va mai dura până la apariția unei legislații concrete în acest sens.

Orice sistem informatic este, mai devreme sau mai târziu, ținta unor atacuri informatice. Cum rezolvați problemele de securitate? Cum credeți că vor evolua acestea în viitor și cum credeți că ar trebui rezolvate? Dar problemele legate de intimitate (privacy)? Cum credeți că poate fi găsit un echilibru rezonabil în binomul securitate-intimitate?

Deocamdată, legătura la Internet se rezumă în principal la funcționalități ale sistemului de divertisment și mai puțin la aspecte legate de structuri esențiale ale mașinii. Pe măsură, însă, ce vehiculele devin tot mai conectate, apar și noi riscuri de securitate cibernetică, chiar și la nivel de funcții esențiale. Pe acest fond, furnizorii de soluții software și producătorii de autovehicule vor trebui să găsească soluții de prevenire a acestui tip de infracționalitate. Crearea de cadre robuste și impenetrabile ce au la bază o arhitectură de securitate multi layer se înscrie pe agenda furnizorilor de software din toată lumea, și implicit a Luxoft.

Cea mai recentă conferinţă Agora

12 decembrie 2017

Data Centers & IT Infrastructure Management

Data Centers & IT Infrastructure Management

Viitorul este în cloud, mobil și social. Fenomenul Internet of Things devine și el realitate. În 2020 pe glob vor exista 50 de miliarde de dispozitive, care vor produce 35 zettabytes de [...]

Cea mai recentă conferinţă Agora

12 decembrie 2017

Data Centers & IT Infrastructure Management

Data Centers & IT Infrastructure Management

Viitorul este în cloud, mobil și social. Fenomenul Internet of Things devine și el realitate. În 2020 pe glob vor exista 50 de miliarde de dispozitive, care vor produce 35 zettabytes de [...]

Cursurile Agora

Alege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferinta
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 1 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 1 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: București
  • Când: în curând
  • Info: 2 zile
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 1 day course
Participa la curs
Cursul Agora